mandag 28. september 2015

Høstferien dag etter dag




Vi er så heldige som kan disponere en egen hytte på fjellet. Det kjennes noen ganger slik at ALLE eier en hytte på fjellet, men det er nok langt fra hva som egentlig gjelder. Vi i alle fall setter stor pris på å ha en hytte som vi kan reise til.

Hytta ligger på Sjusjøen og har vært i familien til samboeren min i flere generasjoner. Han har oppgradert hytten til et moderne nivå men beverte den originalen interiørstilen.
Vi dro fra Oslo på lørdag. Den eneste grunne for å ikke dra på fredag var at tiden gikk alt for fort denne uken. Skjønte ikke helt hva ble det av tirsdag, onsdag og torsdag denne uken, vipps og så var det fredag. Og så var det helg!!!
Vi er tidlig ute, dager er jo så korte allikevel på denne tiden av året. Trafikken fra Oslo gikk overraskende bra: enten har alle som ønsket å reise, reiste på fredag kveld eller folk endelig begynte å boikotter  den nye E6 som koster "mer enn den smaker".
Bestemmer oss til å komme ut på tur med en gang vi er fremme på Sjusjøen. Laber bris og varmen fra solen lokker ut, inne er det kaldt og lukter innestengt. Vi finner bærplukkere og soppkurv og så er vi klare til å gå.
Kommer bort til Caravan plassen ved Skistadion og der er vi midt i skogen, på bærtur. Det er kun noen meter til vi finner flott plass med mange blåbær, sopp er det ikke til å se. Nøyer oss med blåbær. Min datter synes at første to minutter av bærplukking er kjempespennende, etter det er jeg alene med det! Samboeren leter etter sopp...
Blåbær som vi (jeg) har plukket opp må jo brukes til noe. Blåbærpai med sånne smuldredeig høres deilig ut, i tillegg trenger jeg ikke en paiform til det. Da man er på hytta blir det nok begrenset hva av kjøkkenutstyr du gidder å ha der. Jeg har en liten ildfastform og finner på internett en perfekt oppskrift til paien Her er linken til oppskriften. Jeg har endret den litt ved å bytte litt av hvetemel med havregryn (ca 1/4 del), redusere på sukker i deigbunnen og har i nesten dobbel så mye blåbær.
Utfordringen var å bake pai i gassovn. Hvis du også har en sånn gassovn på hytta, båten eller campingvogn må du følge disse enkle regler:

1. Sett formen høyt opp i ovnen
2. Sett en ovnens langpanne under risten, som formen står på. Den vil ta en del av den direkte undervarmen
3. Vær sikker at temperaturen er egentlig den som du skal ha. Bruk termometer for å være sikker at det stemmer. Gjør eventuelle justeringer avhengig av utfallet

Når man konstaterer riktig temperatur, skal man bruke samme tid som er i oppskriften for en "vanlig" stekeovn. Jeg er ikke veldig god til å bake men paien ble veldig bra!!! Til og med samboeren min, som i utgangspunktet ikke så gla i kaker, spiste hele to stykker.
Resten av blåbær som ikke gått til paien, har jeg lagt inn i fryseren. Perfekt til smoothies senere.

Barna kommer med mest overraskende og kreative kommentar, vi voksne mister denne evnen et eller annet sted i oppveksten. Når min datter og jeg renset blåbær spurte hun meg om det var sunt å spise blåbær
- Så klart, blåbær inneholder blant annet antioksidanter, svarer jeg
- Hva er det? - spør hun
- Det er sånn som gjør at vi reverserer (snur tilbake aldringsprosess). Grunnen til at kroppen vår forfaller er at vi puster. Er ikke dette livets ironi. Vi puster for å leve og det er det som tar livet av oss.
- Ok, sier hun - vil det da si at hvis jeg spiser blåbær hver dag, blir jeg udødelig?

Du kan ikke annet enn å le. Men kanskje det er sant:)
Ha en riktig god høstferie, alle sammen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar